Rekomendacje Rady
z dnia 5 czerwca 2001 roku
dotyczące picia alkoholu przez młodocianych, a zwłaszcza przez dzieci i młodzież
(2001/458/EC)
RADA EUROPY
Mając na względzie Traktat powołujący do życia Wspólnotę Europejską, a zwłaszcza jego Artykuł 152(4), podpunkt drugi,
Mając na względzie propozycję Komisji,
Mając na względzie opinię Parlamentu Europejskiego ,
stwierdza co następuje:
- Zgodnie z punktem (p) Artykułu 3(1) Traktatu, Wspólnota podejmie działania na rzecz osiągnięcia wysokiego poziomu ochrony zdrowia.
- Zgodnie z Artykułem 152 Traktatu, w trakcie definiowania i wdrażania wszelkich polityk i działań Wspólnoty należy zadbać o wysoki poziom ochrony ludzkiego zdrowia.
- Kwestia edukacji i informacji zdrowotnej jest wymieniona explicite w Artykule 152 Traktatu i jest jednym z priorytetów Wspólnoty w ramach działań na rzecz zdrowia publicznego.
- Rezolucja dotycząca nadużywania alkoholu, przyjęta przez Radę oraz przedstawicieli Rządów Krajów Członkowskich na zebraniu Rady w dniu 29 maja 1986 roku , stwierdza, że nasilenie zjawiska nadużywania alkoholu stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia publicznego i dobrobytu społecznego, że produkcja, sprzedaż i dystrybucja napojów alkoholowych stanowią ważny czynnik ekonomiczny w większości Krajów Członkowskich, że, na poziomie europejskim, zalecane jest podjęcie wspólnej inicjatywy w dziedzinie zapobiegania nadużywaniu alkoholu, i że Komisja, po starannym rozważeniu wszystkich interesów, będzie prowadziła zrównoważoną politykę w tym zakresie i, w miarę potrzeby, składała Radzie swoje propozycje.
- W Komunikacie Komisji Wspólnoty Europejskiej do spraw strategii zdrowotnej oraz projektu Decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady Europy w sprawie przyjęcia programu działań w dziedzinie zdrowia publicznego (na lata 2001-2006), alkohol wymieniony jest jako jeden z obszarów, w którym istnieje konieczność podjęcia szczególnych środków i działań.
- Obecna rekomendacja stanowi pierwszy krok w kierunku przygotowania bardziej kompleksowego podejścia w ramach Wspólnoty (znajdującego wyraz we wnioskach Rady z dnia 5 czerwca 2001 roku w sprawie strategii redukcji szkodliwego wpływu alkoholu).
- Jednym z celów programu działań na rzecz promocji zdrowia, informacji, edukacji i szkolenia w ramach Wspólnoty (Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 645/96/EC ) jest promocja badań, ocena i wymiana doświadczeń oraz wspieranie działań związanych z metodami zapobiegania zjawisku nadużywania alkoholu i jego konsekwencjom zdrowotnym i społecznym. Program ten stanowi podstawę do dalszych badań nad zaproponowanymi metodami oraz ich monitorowania.
- W ramach programu działań Wspólnoty w dziedzinie monitorowania zdrowia (Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady Nr 1400/97/EC), jednym z obszarów, w którym można ustalić wskaźniki zdrowia jest spożycie alkoholu. Fakt ten może być bardzo pomocny przy wspieraniu procesu wdrażania proponowanych środków.
- W ramach programu działań Wspólnoty w zakresie zapobiegania urazom (Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady Nr 372/1999/EC), uwzględnione zostaną urazy związane z nadużywaniem alkoholu. Fakt ten może się okazać pomocny przy wspieraniu procesu gromadzenia danych potrzebnych do wdrożenia proponowanych środków zaradczych.
- W komunikacie Komisji zatytułowanym „Priorytety Unii Europejskiej w zakresie bezpieczeństwa na drogach” ustalono, że kierowanie pojazdami mechanicznymi pod wpływem alkoholu jest jednym z najważniejszych priorytetów, którego wspólna realizacja mogłaby się przyczynić do zmniejszenia wysokiej śmiertelności w wypadkach na drogach Unii Europejskiej. W swoich wnioskach z dnia 5 kwietnia 2001 roku Rada zwróciła uwagę na rekomendację Komisji w sprawie maksymalnego dozwolonego stężenia alkoholu we krwi u osób kierujących pojazdami mechanicznymi, w których wymieniono explicite problem młodocianych kierowców i pasażerów, oraz zachęciła Kraje Członkowskie do starannego rozważenia wszystkich zaproponowanych środków.
- Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/13/EC w sprawie ujednolicenia przepisów prawnych Krajów Członkowskich dotyczących oznakowania, prezentacji i reklamy produktów spożywczych umożliwia dalsze ustalenie reguł dotyczących wyszczególniania składników na etykietkach napojów alkoholowych. Komisja między innymi dlatego wysunęła taką propozycję, że w ostatnich latach pojawia się na rynku coraz więcej napojów alkoholowych, których skład jest adresowany specyficznie do młodego konsumenta. Młody człowiek powinien wiedzieć co pije, a odpowiednia informacja na etykietce powinna mu to ułatwić. Poza tym ujednolicone przepisy dotyczące oznakowania napojów alkoholowych jest niezbędne dla rozszerzenia i ochrony wewnętrznego rynku na te produkty.
- Zgodnie z Artykułem 15 Dyrektywy Rady nr 89/552/EEC w sprawie koordynacji niektórych wymogów prawnych, regulacje prawne i działania administracyjne w Krajach Członkowskich dotyczące nadawania programów telewizyjnych, z poprawką w postaci Dyrektywy Rady nr 97/36/EC, telewizyjne reklamy napojów alkoholowych muszą spełniać ustalone kryteria, zwłaszcza w sferze ochrony nieletnich.
- Przy wdrażaniu zalecanych środków działania należy pamiętać, że ograniczenia w zakresie komercyjnych transmisji o zasięgu międzynarodowym muszą być zgodne z Artykułem 49 Traktatu, a zatem muszą być proporcjonalne do celów, jakie zamierza się osiągnąć w ramach interesów ogólnych, takich jak ochrona zdrowia publicznego i konsumentów.
- Zwraca się uwagę, że wszelkie decyzje w sprawie usuwania niedozwolonych produktów pochodzących z innego Kraju Członkowskiego podlegają Decyzji 3052/95/EC, na mocy której ustalono procedurę wymiany informacji dotyczącej środków krajowych odbiegających od zasady swobodnego przepływu towarów w ramach Wspólnoty. W myśl tej Decyzji, każda taka decyzja musi być zgłoszona Komisji i odpowiednio uzasadniona.
- Bacząc na to, by nie narazić na uszczerbek krajowych aktów prawnych i środków działania, namawia się producentów i sprzedawców detalicznych do ustanowienia i wprowadzenia w życie samoregulacyjnej kontroli nad wszelkimi formami promocji, marketingu i sprzedaży napojów alkoholowych, i uzgodnienie standardów w tym zakresie, bez względu na rodzaj medium, w ramach przyjętego kodeksu postępowania.
- Samoregulacja w zakresie reklamy napojów alkoholowych, wsparta przez zainteresowane nią strony, np. producentów, reklamodawców i media, już działająca w wielu Krajach Członkowskich, często w ścisłej współpracy z rządami i organizacjami pozarządowymi, może odegrać ważną rolę w ochronie dzieci i młodzieży przed szkodami wyrządzanymi przez alkohol. Ważny wkład w tym zakresie mogą mieć także organizacje młodzieżowe.
- W niektórych Krajach Członkowskich dane statystyczne wskazują na szczególnie niepokojące zmiany stylu picia wśród młodzieży, a mianowicie na: nasilenie zjawiska picia ciągami i intensywnego picia wśród nieletnich, tendencja do picia znacznych ilości alkoholu bez nadzoru, z dala od rodziny, w coraz wcześniejszym wieku, wzrost spożycia wśród dziewcząt w niektórych krajach członkowskich, tendencja do łączenia alkoholu z narkotykami. Zachodzi jednak potrzeba dalszego gromadzenia informacji na ten temat.
- We Wspólnocie zachodzi wyraźna potrzeba udoskonalenia badań nad przyczynami, charakterem i skalą problemów wywołanych przez picie alkoholu przez osoby młode, zwłaszcza dzieci i młodzież w wieku dorastania, poprzez – między innymi – bardziej skoordynowane niż dotychczas i bardziej rozległe gromadzenie danych.
- Zgodnie z Artykułem 5 Traktatu, podejmowane przez Wspólnotę wysiłki na rzecz zapewnienia wysokiego poziomu ochrony zdrowia muszą być zgodne z zasadą pomocniczości oraz z zasadą mówiącą, że Wspólnota nie może podejmować działań wykraczających poza to, co jest konieczne dla realizacji celów Traktatu. A zatem, rekomendowane środki muszą uwzględniać środki dotychczasowe (stosowane wcześniej i obecnie) w Krajach Członkowskich, proporcjonalnie do formułowanych celów w zakresie ochrony zdrowia publicznego.
- Należy prowadzić ciągłą ocenę podejmowanych środków, ze szczególnym uwzględnieniem ich skuteczności oraz osiągnięć na poziomie zarówno krajowym, jak i unijnym.
RADA EUROPY
REKOMENDUJE CO NASTĘPUJE:
- Formułując swoje strategie i podejmując działania legislacyjne i inne, stosownie do swoich indywidualnych możliwości, w ramach wspólnego podejścia unijnego w kwestii problemu młodzi a alkohol, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży, Kraje Członkowskie, przy wsparciu Komisji, tam gdzie to konieczne, powinny:
- Promować badania nad wszelkimi aspektami problemów związanych ze spożywaniem alkoholu przez młodocianych, a zwłaszcza przez dzieci i młodzież, po to by móc lepiej zidentyfikować i ocenić metody radzenia sobie z tymi problemami;
- Zadbać o to, aby tworzenie, wdrażanie i ocena kompleksowych polityk i programów promocji zdrowia adresowanych do dzieci i młodzieży, ich rodziców, nauczycieli i wychowawców oraz opiekunów, na poziomie lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim uwzględniały problem alkoholu, ze szczególnym uwzględnieniem takich kontekstów, jak organizacje młodzieżowe, organizacje sportowe i szkoły, biorąc pod uwagę dotychczasowe doświadczenia np. akcję „zdrowa szkoła”.
- Pozyskiwać i rozpowszechniać wśród osób zainteresowanych udokumentowane informacje na temat czynników motywujących młodocianych, a zwłaszcza dzieci i młodzież, do rozpoczęcia picia.
- Wspierać podejście wielosektorowe w edukacji młodych ludzi w kwestiach alkoholu, po to, aby lepiej zapobiegać negatywnym skutkom picia, angażując odpowiednio sektor oświaty i wychowania, służbę zdrowia, organizacje młodzieżowe, wymiar sprawiedliwości, właściwe organizacje pozarządowe i media.
- Wspierać metody podnoszenia poziomu świadomości w zakresie skutków picia alkoholu, zwłaszcza u dzieci i młodzieży, oraz jego konsekwencji indywidualnych i społecznych.
- Zwiększyć udział młodocianych w politykach i akcjach prozdrowotnych, wykorzystując w pełni ich wkład, zwłaszcza w dziedzinie informacji; wspierać konkretne działania inicjowane, planowane, wdrażane i oceniane przez młodocianych.
- Wspierać tworzenie poradników dla rodziców po to, aby pomóc im rozmawiać z dziećmi o sprawach związanych z alkoholem; promować rozpowszechnianie tych materiałów za pośrednictwem sieci lokalnych, takich jak: szkoły, placówki służby zdrowia, biblioteki, ośrodki kultury i Internet.
- Kontynuować prace nad tworzeniem konkretnych inicjatyw adresowanych do młodocianych, dotyczących niebezpieczeństw związanych z kierowaniem pojazdami mechanicznymi pod wpływem alkoholu, ze szczególnym uwzględnieniem miejsc wypoczynku i rozrywki, szkół oraz ośrodków szkoleniowych oferujących naukę jazdy.
- Przeciwdziałać nielegalnej sprzedaży alkoholu nieletnim konsumentom i, tam gdzie jest to możliwe, żądać okazania dowodu osobistego lub innego dokumenty stwierdzającego wiek; traktować tę rekomendację jako priorytet.
- Wspierać w szczególny sposób tworzenie specyficznych podejść do wczesnego wykrywania i interwencji zapobiegających uzależnianiu się młodocianych od alkoholu.
- Uwzględniwszy różnice w zakresie prawa oraz innych form regulacji i samoregulacji, Kraje Członkowskie powinny, w miarę możliwości:
- Zachęcać, we współpracy z producentami i sprzedawcami napojów alkoholowych i właściwych organizacji pozarządowych, do tworzenia skutecznych mechanizmów w dziedzinie promocji, marketingu i sprzedaży;
- celem zadbania o to, aby producenci nie produkowali napojów alkoholowych specjalnie adresowanych do dzieci i młodzieży:
- celem zadbania o to, by napoje alkoholowe nie były projektowane i promowane w taki sposób, by zwiększyć ich atrakcyjność wśród dzieci i młodzieży; szczególną uwagę należy zwracać między innymi na następujące elementy:
- czerpanie ze stylów kojarzących się z kulturą młodzieżową (liternictwo, motywy, barwy),
- pokazywanie dzieci, młodzieży i innych młodo wyglądających modeli w kampaniach reklamowych
- robienie aluzji do konsumpcji narkotyków lub innych szkodliwych substancji, na przykład tytoniu; pokazywanie obrazów kojarzących się z tego typu konsumpcją,
- tworzenie powiązań z przemocą i zachowaniem antyspołecznym;
- implikowanie sukcesów społecznych, seksualnych, sportowych,- zachęcanie dzieci i młodzieży do picia łącznie ze sprzedawaniem im tanich napojów alkoholowych;
- reklamowanie alkoholu podczas imprez sportowych, muzycznych i innych, przyciągających dużą liczbę dzieci i młodzieży w charakterze uczestników lub widzów; sponsorowanie tego typu imprez,
- umieszczanie reklam w mediach adresowanych do dzieci i młodzieży lub trafiających do dużej liczby dzieci i młodzieży,
- darmowe rozprowadzanie alkoholu wśród dzieci i młodzieży oraz sprzedaż lub darmowe rozprowadzanie produktów używanych do promowania napojów alkoholowych, szczególnie atrakcyjnych dla dzieci i młodzieży;
- organizować, tam gdzie jest to możliwe, specjalne szkolenia dla obsługi i sprzedawców dotyczące ochrony dzieci i młodzieży oraz przypominające o obowiązujących ograniczeniach sprzedaży alkoholu młodocianym;
- stworzenie producentom możliwości uzyskania porady przed wprowadzeniem nowego produktu na rynek, jeszcze przed fazą marketingu lub zainwestowaniem w określony produkt oraz porad dotyczących kampanii marketingowych przed wprowadzeniem produktu na rynek;
- zadbanie o właściwe rozpatrywanie skarg dotyczących produktów, których promocja, marketing lub sprzedaż nie odbywa się zgodnie z zasadami wyłożonymi w punktach (a) i (b) oraz o to, aby produkty te, w razie potrzeby, były wycofywane ze sprzedaży i by zaprzestano niedozwolonych praktyk w dziedzinie marketingu i promocji.
- Namawiać producentów napojów alkoholowych oraz organizacje handlowe do tego, aby zobowiązały się przestrzegać powyższych zasad.
- Zachęcać, we współpracy z producentami i sprzedawcami napojów alkoholowych i właściwych organizacji pozarządowych, do tworzenia skutecznych mechanizmów w dziedzinie promocji, marketingu i sprzedaży;
- Kraje Członkowskie pragnąc się przyczynić do monitorowania procesu wdrażania tej rekomendacji na poziomie całej Wspólnoty, i podejmując stosowne czynności w kontekście programu działań w dziedzinie zdrowia publicznego, powinny na prośbę Komisji złożyć raport ze stopnia wdrażania powyższych rekomendacji.
WZYWA KOMISJĘ WE WSPÓŁPRACY Z KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI :
- do wspierania Krajów Członkowskich w ich wysiłkach na rzecz wdrażania powyższych rekomendacji, zwłaszcza poprzez gromadzenie i udostępnianie odpowiednich danych porównawczych i ułatwianie wymiany informacji i najlepszych praktyk;
- do promowania dalszych badań na poziomie Wspólnoty w zakresie postaw i motywacji młodocianych, a zwłaszcza dzieci i młodzieży, wobec spożywania alkoholu i do monitorowania postępów w tej dziedzinie;
- do śledzenia, oceny i monitorowania postępów oraz kroków powziętych przez Kraje Członkowskie oraz na poziomie Wspólnoty i do zapewnienia nieustającego, konstruktywnego i ustrukturowanego dialogu między wszystkimi zainteresowanymi stronami;
- do składania raportów z wdrażania proponowanych środków zaradczych, na podstawie informacji udostępnianych przez Kraje Członkowskie, nie później niż pod koniec czwartego roku od daty przyjęcia rekomendacji, a potem w regularnych odstępach, oceniając skuteczność proponowanych środków zaradczych oraz potrzebę ich rewizji lub podjęcia działań dodatkowych;
- do pełnego wykorzystania wszystkich polityk Wspólnoty, a zwłaszcza programu działań w dziedzinie zdrowia publicznego, w celu zaradzenia problemom wymienionym w niniejszej rekomendacji.
Sporządził w Luksemburgu dnia 5 czerwca 2001 roku
W imieniu Rady Europy
Przewodniczący
L. Engqvist